Jätehuoltopalvelut / Kierrätys ja hyötykäyttö

Beweship mullisti jätehuoltonsa: säästöä ajassa ja rahassa

Kokonaiskulut laskivat ja jätehuoltoon käytetään nyt puolet vähemmän aikaa kuin aikaisemmin.

Kirjoittaja: Jukka Nortio
Kuvat: Ari Heinonen

Helsinki-Vantaan lentokentän kupeeseen, aivan Kehä III -tien varteen on kymmenessä vuodessa syntynyt logistiikka-alan keskittymä. Ei siis ihme, että yli 50-vuotiset perinteet omaava huolintayritys Beweship keskitti toimintansa sinne vuonna 2004.

Yrityksen lastausalue on vaikuttava. 15 laituria seisoo rivissä varastorakennuksen vierellä. Varastopäällikkö Tuomas Niinistö ohjaa sisään suureen rakennukseen.

– Taidelogistiikkaporukkamme huolehti Terrakotta-armeijan patsaiden kuljetuksesta Tampereen näyttelyyn, Niinistö sanoo hitunen ylpeyttä äänessään.

Ylpeys työstä ei ole ihme, onhan Niinistö pitkän linjan ammattilainen.

– Aloitin jo 13-vuotiaana Vihanneskartanon varastossa. Siirryin myöhemmin Canonille ja vuonna 2005 tänne.

Niinistön vastuullaan kaikkiaan 5 000 neliömetrin varastotila, josta vajaat 1 000 neliötä on muutto- ja taidevarastoa ja loput 4 000 neliötä asiakasvarastoa.

Taidetta ja elintarvikkeita

Muuttovarastossa on tarkassa järjestyksessä komeat pinot toistakymmentä kuutiometriä vetäviä vanerisia muuttolaatikoita. Niihin on varastoitu Suomesta ulkomaille muuttaneiden perheiden koti-irtaimistoa. Muuttovaraston yhteydessä oleva taidelogistiikan alueella on tarkoin pakattuja laatikoita, joissa näkyy tunnettujen gallerioiden osoitelappuja.

Siirrymme päävaraston puolelle. Siellä on tavaraa maailman kaikilta kolkilta.

Vierekkäisillä lavoilla on komea pino muoviin käärittyjä lasten juhlajuomapulloja ja poikien nahkaisia kesäsandaaleja Indonesiasta. Tarkasti lukkojen takana on monta kymmentä hyllymetriä valmisteveronalaisia tuotteita. Varaston tavaroista noin viidennes on elintarvikkeita.

Lavakelmun määrä on kasvanut

Iso osa varastotyöstä on tavaroiden purkamista alkuperäispakkauksista ja niiden uudelleenpakkaamista jakelua varten.

– Erilaista pakkausjätettä syntyy paljon. Erityisesti lavakelmun määrä on kasvanut tasaisesti, Niinistö kertoo.

Beweshipillä lähdettiin syksyllä 2012 tehostamaan varaston toimintaa. Tässä yhteydessä katsottiin tarkasti myös jätehuoltoa.

– Kellotimme, kuinka paljon aikaa kuluu jäteasioiden tyhjentämiseen ja huomasimme, että tässä on huomattavaa parantamisen varaa.

 Aiemmin jätteet kuljetettiin ulkona olleisiin kolmeen jäteprässiin. Jätteet lajiteltiin tuolloin kolmeen lajikkeeseen: sekajätteeseen, paperiin ja pahviin.

Koska jäteprässit olivat aivan alueen toisessa päässä, matkaa niille kertyi pahimmillaan satakunta metriä. Jätteiden kuljetus oli vaivalloista ja söi työaikaa.

– Jätteet vietiin ulos kesät talvet. Isot, tuhannen litran laatikot ajettiin trukeilla prässeille ja tyhjennettiin sinne, Niinistö kertoo.

Erityisesti sateella ja talviolosuhteissa jätteiden käsittely oli hankalaa. Liukkaalla kelillä syntyi myös selkeä työturvallisuusriski. Samalla nousi esille kysymys jätteiden lajittelusta: kuinka lajittelua parantamalla voitaisiin saada kustannussäästöjä.

Jätteitä voidaan siirtää astioihin sekä suojaiselta laiturilta että suoraan autoista.

Jätteitä voidaan siirtää astioihin sekä suojaiselta laiturilta että suoraan autoista.

– Meillä meni ennen kaikki muovi sekajätteisiin, joka tietysti maksoi paljon.

Vuoden 2013 alussa useampikin jätehuoltopalveluiden tarjoaja kävi arvioimassa erilaisia ratkaisumalleja. SITAan päädyttiin monestakin syystä. Muita edullisempi hinta oli tärkeä tekijä, mutta myös se, että SITAn ratkaisu poikkesi muista.

– SITAn ratkaisussa on vähemmän prässejä kuin muilla. Tämä on paitsi edullisempi, myös meille monella tapaa sopivampi ratkaisu.

 Sivupurkulaituri hyötykäyttöön

 Varastossa on nyt hyllyjen päissä viisi jätteiden lajittelupistettä, joissa kussakin on oma astia muoville, pahville ja energiajätteelle.

Toinen uusi asia oli lämmitettävän sivupurkulaiturin hyödyntäminen jätehuollon tarpeisiin. Varastorakennuksen keskiosan kohdalla sijaitseva laituri on joka suuntaan kätevän etäisyyden päässä.

Lavakelmun määrä on kasvanut tasaisesti, Beweshipin varastopäällikkö Tuomas Niinistö  kertoo.

Lavakelmun määrä on kasvanut tasaisesti, Beweshipin varastopäällikkö Tuomas Niinistö kertoo.

Kaikki jätteet kuljetetaan nyt säältä suojassa sivupurkulaiturin vieressä sijaitseviin jätekontteihin ja prässeihin. Liukkausongelmia ei ole, sillä laiturin lattia on kesät talvet sula. Jäteastiat voidaan täyttää molemmilta puolilta, joten autoista on helppo siirtää eri jätelajikkeet suoraan niihin.

Jätteiden käsittelyalueella on omat kontit energia- ja sekajätteelle sekä lava puutavaralle. Ulkona on lisäksi pahviprässi ja laiturin sisäpuolella muoviprässi.

– Tämä on meille todella toimiva ratkaisu, kun jätteitä voidaan siirtää astioihin sekä suojaiselta laiturilta että suoraan autoista, Niinistö sanoo.

Jätehuoltoon käytetty aika puolittui

Muutaman kuukauden kokemukset uudesta ratkaisusta ovat olleet pelkästään positiivisia.

– Porukkamme on hyvin tyytyväinen uudistukseen, kun jätteiden kuljetusmatkat ovat lyhentyneet. Tavaraa ei myöskään tarvitse enää kuljetella pahassa säässä ulos.

SITAn toimittama uusi jätteidenkäsittelyjärjestelmä on tuottanut Beweshipille selkeitä kustannushyötyjä.

– Jätehuollon kokonaiskustannukset ovat pienemmät kuin vanhalla järjestelmällä, vaikka meillä oli aiemmin omat prässit. Myös työajan osalta olemme saavuttaneet huomattavia säästöjä. Meillä menee nyt jätehuoltoon noin puolet vähemmän aikaa kuin aiemmin. Kokonaisuutena säästämme vuodessa parin–kolmen viikon työajan, Niinistö arvioi.

Jätteitä voidaan siirtää astioihin sekä suojaiselta laiturilta että suoraan autoista.

Jätteitä voidaan siirtää astioihin sekä suojaiselta laiturilta että suoraan autoista.