Jätehuoltopalvelut / Kauppa / Monilokeroastia / Rakennusjätteet

Remeo etenee vauhdilla verkossa

Kirjoittaja: Taina Luoto
Kuvat: Remeo

 

Remeo laajensi verkkokauppansa koko Suomeen ja lanseeraa vielä ennen syksyä uusia palveluita ja toiminnallisuuksia. Myös rakennustyömaiden tilaussovellusta pilotoidaan vauhdilla. Kaikkea innovointia yhdistää vahva halu auttaa ihmisten arkea ja samalla edistää kiertotaloutta.

Remeo lanseerasi oman ympäristöhuollon verkkokauppansa viime vuoden lokakuussa. Pilotista saadut kokemukset rohkaisivat yrityksen laajentamaan palvelua.

– Laajensimme kaupan huhtikuun alussa kaikkiin yksiköihimme. Asiakkaillamme on siis tarjolla samat palvelut valtakunnallisesti, kertoo Remeon ICT:stä vastaava johtaja Hellevi Kaisanlahti.

Maantieteellisen laajennuksen lisäksi kaupan palveluita monipuolistettiin: alkuvuodesta asiakkaiden on ollut mahdollista maksaa ostoksensa luottokortilla laskun lisäksi. Kehitystyön hedelmiä asiakkaat pääsevät napsimaan kevään aikana enemmänkin.

– Jatkossa asiakkaat voivat ostaa kaupasta lisäksi jäteastioita, tilata esimerkiksi paperinkeräysastian sekä QuattroSelect-nelilokeroastioita niillä alueilla, joilla pientalouksien on tällaisia mahdollista tilata. Kehitämme myös kaupan toiminnallisuutta jatkuvasti, Kaisanlahti luettelee.

Mukana ihmisten elämänmuutoksissa

Verkkokaupan ja muiden sähköisten palveluiden innovointi kiertotalouden edistämiseksi motivoi Kaisanlahtea ja koko kehitystyöhön osallistuvaa tiimiä.

– Mietimme jatkuvasti sitä, missä voisimme auttaa ihmisiä parhaiten – mikä tukee heidän arkeaan ja elämäänsä mahdollisimman saumattomasti. Elämässä tapahtuu jatkuvasti muutoksia, joihin ihmiset kaipaavat myös ympäristöhuollon palveluita. Olemmekin kehitystiimissä heitelleet ajatuksia eräänlaisesta ”elämänmuutoslavasta”. Muutos on aina mahdollisuus ympäristöhuollossakin, Kaisanlahti maalailee.

Siirrettävä WC eli konttivessa on yksi esimerkki siitä, minkälaisia arkea helpottavia palveluita yritys on pystynyt tuomaan lähelle käyttäjiä. Kun putki- tai muu remontti rajoittaa saniteettitilojen käyttöä, pihalta löytyvä helpotushuone on iloinen asia. Jatkossa kaupan valikoimassa on myös toinen todellinen arjen helpotus, suihkukontti.

Horisontissa siintää todellisuus, jossa asiakas hallinnoi kaikkia ympäristöhuoltopalveluitaan verkkokauppaan kirjauduttuaan.

– Puhumme asiakkaan palvelukanavasta, ja tämä on jo lähitulevaisuutta niin yritys- kuin yksityisasiakkaillemme, uskoo Kaisanlahti.

Digitalisaatio osoittanut jo hyötynsä

Innovointitiimin työn tuoreimpia tuloksia on mahdollista odotella piankin.

– Olemme pitkällä rakennusalan tilaussovelluksen kehittämisessä. Yhteistyö pilottiasiakkaamme kanssa on ollut erittäin hedelmällistä ja pian pääsemme paneutumaan asiakaskokemuksiin ja sen jälkeen työstämään sovelluksen valmiiksi, Kaisanlahti selvittää.

Demovaiheessa sovellukseen on suhtauduttu todella positiivisesti, mutta myös muutosvastarintaan osataan toki varautua. Digitaalisiin ratkaisuihin siirryttäessä muutosta vastustetaan joskus kovinkin hanakasti, mutta asiakaskokemuksen mukaan se ylitetään liukkaasti, kun ihmiset huomaavat uudet hyödyt.

Jäteauton kuljettajan työ helpottuu

Digitaalisten ratkaisujen käytön hyödyntäminen laajenee pian myös jäteauton kuljettajan arjessa.

– Teemme jatkuvaa kehitystyötä kuljettajien työkalujen ja autoista kerättävän tiedon parissa, koska se kohdistuu liiketoimintamme ytimeen. Toki esimerkiksi autojen ajoreitit on jo nyt viilattu huippuunsa, mutta näemme, että työnteko helpottuu sitä enemmän mitä enemmän saamme tietoa päätöksenteon tueksi, Kaisanlahti jatkaa.

Yksi kehityksen päätavoitteista on ennakoinnin lisääminen – niin huollon, ajokaluston kuin laitostenkin suhteen.

– Työkalut seurantaan ovat jo olemassa, ja olemme viime vuoden aikana toteuttaneet valmistelevia toimenpiteitä mm. rakentaneet teknistä alustaa. Hyvin pian olemme jo siinä vaiheessa, että kaikki tehty työ näkyy myös käytännössä ja voimme palvella asiakasta yhä paremmin, vakuuttaa Kaisanlahti.

Ei ensimmäinen, vaan paras

Henkilökunnalle digitaaliset ratkaisut näkyvät kasvavassa määrin. TCS:ää eli ajonhallinnan sovelluspuolta kehitetään vahvasti tänä vuonna, siitä ensimmäisiä näkyviä merkkejä ovat  kuljettajien käyttöön juuri tulevat uudet ominaisuudet, mm. vaaratilanteen raportointi ja sähköinen siirtoasiakirja.

– Aiomme toki hyödyntää autoista kerättävää dataa tulevaisuudessa vielä tehokkaammin, jotta saamme entistä luotettavampaa tietoa päätöksenteon tueksi. Olemmekin tarkkaan miettineet tätä näkökulmaa ns. arkkitehtuuria suunnitellessamme, jolloin tällainen sovellusten laajennettavuus on mahdollista, Kaisanlahti painottaa.

– Koemme niin, ettei meidän ole pakko ehtiä aina kehittää uusia ratkaisuja ensimmäisenä, vaan tarjota kussakin ajassa se paras ratkaisu, Kaisanlahti lopettaa.