Jätehuoltopalvelut / Lajittelu / Vastuullisuus

Siisteys on iloinen asia Särkänniemessä!

Kirjoittaja: Taina Luoto
Kuvat: Jyrki Vesa

Ympäristöasiat kiinnostavat Särkänniemen asiakkaita, ja vuosittaisessa asiakastyytyväisyystutkimuksessa siisteys onkin yksi keskeinen aihe, kertovat Timo Mäkinen ja Jussi Jyrinki.

Ympäristöasiat kiinnostavat Särkänniemen asiakkaita, ja vuosittaisessa asiakastyytyväisyystutkimuksessa siisteys onkin yksi keskeinen aihe, kertovat Timo Mäkinen ja Jussi Jyrinki.

 

Voiko iloisempaa työympäristöä olla kuin Särkänniemen huvipuisto? Ei varmastikaan, mikäli on uskominen Särkänniemen turvallisuus- ja ylläpitopäällikkö Timo Mäkistä ja myyntitoimintojen johtaja Jussi Jyrinkiä.

– Lasten ilo on aina niin vilpitöntä, ja sen eteen tekee kyllä kaikkensa, summaa Mäkinen molempien näkemyksen.

Tänä kesänä kaikilla särkänniemeläisillä on erityisen paljon aihetta iloon. Kauden alussa uutisoitiin, että puisto kasvatti kävijämääräänsä vuonna 2015 huikeat 12 prosenttia, kun koko huvipuistoalan kävijämäärä laski. Täksi kesäksi saatiin myös paljon uutta ja mielenkiintoista: hurja ja näyttävä huvilaite X, Akvaarion ja Koiramäen uudet eläinlajit sekä asiakkaiden toivelistalla ollut Iltaranneke.

Autetaan maapalloa yhdessä

Uutta Särkänniemessä on myös entistä syvempi yhteistyö SUEZin kanssa.

Särkänniemi ja SUEZ ovat yhdessä lähteneet viestimään asiakkailleen kiertotalouden merkitystä ja sitä, miten ne käytännössä toteuttavat kiertotaloutta. Iloinen maapallo ja slogan ”Autetaan maapalloa. Kierrätetään roskat.” näkyvät infonäytöillä ja kierrätyspisteillä eri puolilla puistoa.

– Huvipuisto liiketoimintaympäristönähän on todella monimuotoinen, on paljon alihankkijoita ja hankintaketjuja. Nyt olemme lähteneet syventämään yhteistyötämme, mikä on monelle kumppanille iso mahdollisuus. Mediaympäristönähän puisto on luonteva, kun se toteutetaan tyylikkäästi ja asiayhteyteen sopivasti, vakuuttaa Jussi Jyrinki.

– Olemme aina suhtautuneet hyvin eettisesti jäte- ja kierrätysasioihin, ja tämä uudenlainen yhteistyö tukee ajattelutapaamme. Onkin oikein mielenkiintoista nähdä tämän tuloksia, Jyrinki jatkaa.

Mobiilipeli kiinnostaa

Miten uudenlainen yhteistyö sai sitten alkunsa?

– Yhden SUEZin työntekijän poika oli huomauttanut, ettei yritys näy täällä puistossa mitenkään. Ja itse asiassa minulla oli ollut jo pidempään vahvempi yhteistyö mielessä. Laitoin viestiä Jussille ja siitä se lähti, Timo Mäkinen muistelee.

Aivan uusi Särkänniemen ja SUEZin aluevaltaus on myös mobiilipelisovellus.

– Yhteistyökuvion mobiilipeliulottuvuus kiinnostaa kovasti, ja onkin mielenkiintoista nähdä, saammeko ihmisiä aktivoitua tätäkin kautta. Tämä sopii oikein hyvin myös digitalisaatiota painottavaan strategiaammekin. Mietimme toki jatkuvasti itsekin, miten kehittää toimintaamme tähän suuntaan, kertoo Jyrinki.

”Halusin ostaa osaamisenne”

Särkänniemi_3

 

 

 

 

 

 

Särkänniemen ja SUEZin yhteistyöllä on pitkät juuret. Kun Mäkinen otti ylläpitopäällikön tehtävät vastaan, hän kutsui heti suezlaiset palaveriin, jossa lähdettiin kehittämään yhteistyötä.

– Mietittiin, miten hommat tehtäisiin mahdollisimman hyvin. Lähdettiin yhdessä miettimään asioita vähän pidemmällä aikajänteellä, niin että olisimme aina kehityksen etunenässä, kertoo Mäkinen.

– Sanoin silloin, etten halua ostaa teiltä palvelua, jossa viette täältä kuorma-autolla jätteitä pois, vaan haluan ostaa teidän osaamisenne. Samaan hintaan tosin kyllä, hymyilee Mäkinen.

Erinomainen tapa kehittää toimintaa on Mäkisen järjestämä kumppanipäivä. Päivän aikana kumppanit näkevät, miten puisto todella toimii, ja palkaksi päivästä Mäkinen saa raportin, miten yhteistyötä voisi vielä parantaa.

Kumppanin otettava asia omakseen

– Mehän emme jätehuollon hintoihin voi vaikuttaa, mutta uudistamme esimerkiksi puristinkalustoa. Uuden älypuristimen avulla saamme tyhjennysvälit optimoitua ja lajittelua uudistamalla saamme astioiden määrää vähennettyä. Tarvitsemme nimenomaan kumppanin, joka ottaa meidän asiamme omakseen ja tuo meille erilaisia vaihtoetoja, Mäkinen painottaa.

Yhteistyöstä Mäkinen antaa hyvän arvosanan. Myös yhteyshenkilöt Juha-Pekka Mäkilä, Timo Sariola ja Sami Korhonen saavat positiivisen maininnan.

– Täytyy sanoa, että ehdoton edellytys onnistuneelle jätteenkäsittelylle, kierrätykselle ja ympäristöjärjestelmän hoitamiselle on se, että mukana on ammattiosaajia, eli tässä tapauksessa SUEZ. Toiminnan pitää olla ammattimaista ja tehokasta. Minulle esimerkiksi oli silmiä avaavaa, kun kävin Viikin jätteenkäsittelylaitoksella, Mäkinen vakuuttaa.

Ympäristö kiinnostaa asiakkaita

– Jo viime kesänä asiakkaat kyselivät, miksi jokin jäte menee tuonne ja jokin toinen tänne, kun teimme muutoksia jäteastioihin. Kyllä ympäristöasiat kiinnostavat asiakkaitamme. Ensin kiinnostuvat äidit ja sitten lapset, luettelee Mäkinen.

– Toivottavasti saamme tästä yhteistyöstä ja uudesta viestinnästämme positiivista palautetta. Mehän toteutamme joka vuosi mittavan asiakastyytyväisyystutkimuksen, ja puiston siisteys on siinä yksi keskeinen kohta. Viime vuonna saimme siitä asiakkailtamme hyvää palautetta, Jyrinki kertoo.

– Olemme todellakin tyytyväisiä viime kesän tuloksiin siinäkin mielessä, että asiakkaille siisteys on erittäin tärkeä asia. Aika herkästi tulee palautetta, ellei ravintoloissa, wc:issä ja muissa yleisissä tiloissa ole siistiä, sanoo Mäkinen.

Nuorilla hyvä asenne

– Se täytyy kyllä sanoa, että nuoret tuntuvat kunnioittavan tätä paikkaa. Tämä näkyy siinä, että roskat viedään herkemmin roska-astioihin kuin jossain muualla, Jyrinki kehuu nuorten asennetta.

– Toki mahdollisuuksiakin annetaan enemmän, muistuttaa Mäkinen.

– Tietysti se myös vaikuttaa, että kuinka kauan paikat pysyvät siistinä aukaisuhetkestä lähtien. Jos tietty siisteystaso putoaa, niin ihmiset alkavat ajatella, että miksi minä kuskaisin roskia pois, kun muutkaan eivät sitä tee. Poikkeuksena on vappu, silloin hyväksytään, että on enemmän roskaa eikä siitä valiteta, Mäkinen kertoo.

– Nyt vain toivotaan lämmintä ja kuivaa kesää – tämä on tietysti asia, johon emme voi vaikuttaa. Säätiedotuksia tulee kyllä aika tarkkaan syynättyä kesän mittaan, välillä jopa neuroottisenkin tarkkaan, naurahtaa Jyrinki.

Ota yhteyttä:

Juha-Pekka Mäkilä

myyntipäällikkö

puh. 010 540 5210

juha-pekka.makila@suez.fi