Jätehuoltopalvelut

Tallink Siljan laivojen jätehuolto on kellontarkkaa työtä

Tallink Siljan matkustajalaivojen jätehuolto on kellontarkkaa työtä. Laiva on satamassa vain tunnin, mutta siinä ajassa pitää tapahtua kaikki huoltotoimet siivouksesta varastojen täyttämiseen. Yksi tärkeimmistä osasista on jätehuolto.

Kirjoittaja: Samppa Haapio
Kuvat: Suvi Elo

Tallink Siljan jätehuolto1

Kun Tallink Siljan matkustajalaiva kiinnittyy Turun sataman laituriin aamulla tai illalla, aikaa huoltotoimiin on vain tunti.

Turun satamaan ajavat Tallink Siljan matkustajalaivoista Baltic Princess ja Galaxy. Kun laiva kiinnittyy Turun sataman laituriin aamulla tai illalla, aikaa huoltotoimiin on vain tunti. Siinä ajassa pitää laiva saada tyhjäksi ihmisistä, autoista ja tietenkin jätteistä.

– Heti kun autokansi tyhjenee, laivaan ajaa ensimmäisenä jäteauto. Se tuo rantaan täydet jätepuristimet ja lavat ja vie vaihtokontit tilalle, Tallink Siljan aluepäällikkö Kim Söderström kertoo.

Tallink Silja on luottanut laivojensa jätehuollon SUEZin vastuulle jo vuosia.

– Laivojen jätehuolto on työtä, jonka on sujuttava kellontarkasti: rutiininomaisesti ja määrätyssä järjestyksessä. On aivan keskeistä, että satamassa osataan toimia turvallisesti ja noudatetaan satamahenkilökunnan ohjeistusta, kertoo Myyntipäällikkö Juha-Pekka Mäkilä.

– Joustoihin täytyy olla valmius. Esimerkiksi poikkeustilanteissa, kuten laivan ollessa myöhässä, laivasta soitetaan yleensä suoraan autoon, jolloin kuljettaja tietää toimia tilanteen mukaan.

Nollatoleranssi Itämeren puolesta

Laivan jäte on peräisin pääasiassa ravintoloista, myymälöistä ja matkustajilta. Yksi laiva tuottaa esimerkiksi 8 000–14 000 kiloa biojätettä kuukaudessa. Suurin osa laivassa syntyvästä jätteestä toimitetaan energiahyötykäyttöön. Laivassa on vaihtolavakontit ja jätepuristin, ja rannassa sijaitsevat keräysvälineet muun muassa pahville, metallille, lasille ja vaaralliselle jätteelle. Syntypaikkalajittelu on laivan henkilökunnan vastuulla.

Tallink Silja on sitoutunut herkän Itämeren suojeluun myös jätehuollon osalta.

– Jätevesien ja yleensäkin kaikenlaisen jätteen mereen dumppaamisen suhteen meillä on aivan ehdoton nollatoleranssi. Sekä niin sanottu musta vesi – wc-jäte – että harmaa vesi – viemäri- ja pesuvesi – pumpataan satamissa Turun ja Tukholman jätevesiverkostoihin, joita pitkin ne johdetaan jätevesipuhdistamoihin käsiteltäväksi, Söderström kertoo.

Tallink Silja ja SUEZ työskentelevät myös erilaisten kehityshankkeiden parissa. Yksi ajankohtaisimmista on biojätteen tehokkaampi hyödyntäminen. Tällä hetkellä biojäte hyödynnetään polttamalla sitä energiaksi sekajätteen mukana, mutta Tallink Sija ja SUEZ ovat tutkineet mahdollisuutta jalostaa biojätteestä tulevaisuudessa polttoainetta.

 

Laivojen jätehuollon on sujuttava kellontarkasti: rutiininomaisesti ja määrätyssä järjestyksessä.

Laivojen jätehuollon on sujuttava kellontarkasti: rutiininomaisesti ja määrätyssä järjestyksessä.

AS Tallink Grupp pähkinänkuoressa

Tallink Silja on osa AS Tallink Gruppia
– 8,9 miljoonaa matkustajaa vuodessa (2014)
– 17 laivaa ja 5 hotellia
– Liikevaihto 921 milj. euroa
– Työllistää yli 6 900 henkilöä