Jätehuoltopalvelut / Kiertotalous / Lajittelu / Vastuullisuus / Yleinen

Vehon kyydissä kohti nollapäästöjä

Kirjoittaja: Taina Luoto
Kuvat: Taina Luoto

Vehon kyydissä asiakas voi todellakin nauttia matkasta, sillä prosessit on mietitty loppuun asti pienintäkin yksityiskohtaa myöten. Kun auton tiputtaa huoltoon, odotusajalla on tarjolla tehokasta toimistotilaa ja elämyksellistä shoppailua – tai mitä milloin tarvitaankin. Asiakkaan tyytyväisyyttä lisää myös tieto siitä, että Veholla vastuullisuus ei ole vain otsikko verkkosivuilla, vaan esimerkiksi ympäristöasioissa tehdään jatkuvasti työtä paremman tulevaisuuden puolesta.

Vehon hankintapäällikkö Jukka Mäkisen mukaan Veho tähyää tulevaisuuteen kaikessa tekemisessään, ja esimerkiksi ympäristöasioissa yritys ideoi jatkuvasti keinoja kiertotalouden toteuttamiseksi.

– Meillä panostetaan vahvasti asiakaspalveluun. Kyselyihin ja pyyntöihin pyritään vastaamaan nopeasti, ja asiakkaidemme arkea helpottaa digitaalinen asiointikanava OmaVeho. Siellä asiakkaat voivat tilata huollot ja sieltä he löytävät auton huoltohistorian, mittarilukemat, korjaukset – järjestelmä jopa tuntee auton avaintiedot, jolloin uuden avaimen tai avainlukon saa päivässä, kertoo Vehon hankintapäällikkö Jukka Mäkinen.

Muita asiakkaan arkea helpottavia uutuuksia ovat vasta avattu Veho-blogi ja VaaS-liikkuvuuspalvelu.

– Mietimme paljon sitä, mitä liikkuvuus on ja miten tulevaisuudessa liikutaan. Auton omistamisen rinnalle on alettu tarjota liikkuvuuspalveluita, jotka mahdollistavat joustavan käytön. Arkena voit ajella viisi päivää kaupungissa Smartilla ja viikonloppuna hurautat mökille farkulla. Tulevaisuudessa ei enää tarvitse välttämättä omistaa autoa, vaan yhteiskäyttöauton voi hankkia perheelle, kaveriporukalle tai työpaikalle, Mäkinen maalailee.

Ohjausryhmä kehittää keinoja kiertotalouteen

Veho tähyää tulevaisuuteen kaikessa tekemisessään, ja esimerkiksi ympäristöasioissa yritys ideoi jatkuvasti keinoja kiertotalouden toteuttamiseksi. Yritys aloitti yhteistyön Remeon kanssa vuonna 2011. Alusta pitäen yhteistyön yksi tärkeä ulottuvuus on ollut ohjausryhmätyöskentely.

Ohjausryhmä kokoontuu neljä kertaa vuodessa sopimaan yhteistyön selkeistä tavoitteista, aiheista ja muista yksityiskohdista sekä käymään läpi edellisen vuosineljänneksen tuloksia. Ryhmän tavoitteena on myös peilata liiketoiminnan tavoitteita ympäristöhuoltoon.

– Ohjausryhmätyöskentelyn tärkeimpänä antina pidän sitä, että olemme yhdessä kehittäneet yhteistyötämme. Käymme myös esimerkiksi läpi, että olemmeko osanneet kierrättää, minkälaista palautetta olemme saaneet ympäristöasioista ja olemmeko osanneet ratkaista esiin nousseita ongelmia. Niitä ei juurikaan enää yhteistyön alun jälkeen kyllä ole tullut, Mäkinen pohdiskelee.

Ohjausryhmässä on myös keksitty uusia keinoja lajittelutietoisuuden kasvattamiseksi. Jatkuvan tiedottamisen ja kouluttamisen lisäksi ohjausryhmä huolehtii myös erilaisista tempauksista, joista yksi mieleenpainuvimmista oli vuonna loppuvuodesta 2013 toteutettu Vehon sisäinen, valtakunnallisesti toteutettu Suurin pudottaja -kilpailu.

– Kilpailulla tähdättiin pysyvään toimintamalliin, ja voittaja oli se tiimi, joka onnistui pudottamaan jätemääriään suhteellisesti eniten. Palkintopallisijat matkasivat Poriin, Jyväskylään ja Kouvolaan, muistelee Mäkinen.

Jätehuollolla iso rooli ympäristötavoitteiden saavuttamisessa

Veholla vastuullisuus on osa arkipäivää, ja jätehuolto on suuressa roolissa ympäristötavoitteiden saavuttamisessa. Tavoitteena on jo vuosien ajan ollut nollapäästötaso, mikä tarkoittaa sekajätteen osalta yksinkertaisesti sitä, ettei jätettä tule ollenkaan.

– Kun aloitimme yhteistyön Remeon kanssa, sitouduimme vähentämään sekajätteen määrää noin neljänneksen verran. Tässä onnistuimme niin hyvin, että kolmen vuoden tavoite täyttyi jo ensimmäisen vuoden aikana, Mäkinen hehkuttaa.

Mäkinen valottaa radikaalia pudotusta sekajätteen määrässä konkreettisien lukujen avulla – kuuden vuoden takaisista 17 prosentin luvuista on laskeuduttu viime vuonna jo kuuteen prosenttiin.

– Ja se on paljon meidän jätemäärissämme, Mäkinen sanoo.

Joka vuosi tavoitetta tarkistetaan ja samalla myös valitaan jäteteema, johon erityisesti panostetaan. Vuosina 2016 – 2017 teemana on vaarallinen jäte.

– Tässä on kuitenkin muistettava se, että määrien seuraamisessa on tarkasteltava myös trendejä. Esimerkiksi mikäli korjaamon toiminta kasvaa, myös jätemäärä kasvaa, vaikka sen osuus suhteellisesti kuitenkin vähenee, painottaa Mäkinen.

Se tehdään, mitä luvataan

Yhteistyöstä Remeon kanssa Jukka Mäkisellä on selkeä käsitys.

– Oikeasti ei juurikaan tarvitse murehtia, että toimivatko asiat, kaikki vain toimii, hän toteaa.

– Jos tarvitsemme jotain ekstraa, oli se sitten lavoja, astioita tai muuta, niin se järjestyy ja nopeasti. Esimerkiksi viime vuonna meillä oli Koivuhaan remontti, ja kun tarvitsimme lisää lavoja pihalle, niin ne tulivat aina samana päivänä, jopa parhaimmillaan parissa tunnissa. Aina on voinut luottaa, että se tehdään, mitä luvataan, ja kysymyksiin löytyvät aina vastaukset, Mäkinen vakuuttaa.

Vehon hankintapäällikkö Jukka Mäkinen on ehtinyt paljon, ja autoalaa hän on ehtinyt nähdä 45 vuotta. Siitä puolet hän on kulkenut Vehon matkassa.

– Aivan ensimmäinen autoalan työpaikkani löytyi Niilo Tammilehdolta Helsingin Pitäjänmäeltä, jossa sain työskennellä Fiatien parissa, muistelee Mäkinen.